Markkinointi 3.0

Philip Kotler


Sain tämän kirjan käsiini oudolla tavalla. Oltiin yhdessä sysimökissä ja aloin siellä tuvassa puhumaan omien kirjojeni paremmasta markkinoinnista. Joku tyyppi siellä nurkassa kuunteli aikansa, kaivoi kirjan Markkinointi 3.0 repustaan ja löi käteeni ”kun sua kerran nämä asiat kiinnostaa”. Niin kiinnostikin ja niin kiinnosti tämä kirjakin. Luin sen seuraavana päivänä.


Kirja herätti paljon ajatuksia itse kirjan ulkopuolellakin, ja sanotaan että se tässäkin rivien välissä. Sanoma on että markkinamiehen ja sen jonka lompakossa rahat on – eli kuluttajan – suhde ei ole nykyisin aivan seesteinen. Näin ei tietenkään ole ollut aina, sillä siihen aikaan kun tavaraa tuotettiin vaan tarpeeseen, ei ollut mainosmiehen vaikea pärjätä vain perinteisellä mainostamisella. Tilanne muuttui vasta kulutustavaroiden kohdalla, koska silloin jo tuotettiin tavaroita, joita ilmankin pärjäsi oikein hyvin, joten mainonta muuttui markkinoinniksi. Tarvittiin ovelia juonia saadakseen kuluttaja lankaan, joten markkinaosasto alkoi muuttumaan maineeltaan ketkuiksi.


Tässä välissä on ollut vaikka mitä suoramarkkinointia, verkostomyyntiä, piilo- ja sissimarkkinointia, brandaamista, puhelinmyyntiä ja ylipäänsä kaikkea sitä, minkä tarkoitus on lähinnä jallittaa kuluttajaa. Myydä viallisia ja vääränlaisia tuotteita kovaan ylihintaan. Luonnollisesti ihmiset ovat ajan kanssa saaneet tarpeekseen mainonnasta, ja tuntevat suoranaista allergiaa hienovaraisistakin myyntiyrityksistä. Suhde on muuttunut vihamieliseksi, ja ei se ole tavarantuottajankaan etu, jos mikään markkinointikikka ei enää pure. Puhelinmyyntikin taitaa tätä nykyä herättää enemmän kiukkua kuin ostohalua.


Toisaalta, tavallinen kuluttaja silti tarvitsee tiettyjä tavaroita, mutta miten valita oikeanlainen? Tavaranvalmistajan juttuihin ei kukaan usko – oikeasti ne hajoavat heti takuuajan jälkeen – ja mainostoimistojen hehkutukset ”uusista ominaisuuksista” paljastavat vain keskeneräisen tuotteen jossa on tuhat bugia ja sata lastentautia. Mitä tavallinen kuluttaja tekee ostopäätöstä tehdessään? Aivan niin, hän googlettaa toisten käyttäjien kokemuksia. Jos jollain saitilla joku tavallinen nimimerkki reiska tai arnoldi kehuu jotain tuotetta – hän päättää ostaa samanlaisen koska tuntee voivansa luottaa tähän tuotteeseen.


Niin uskomatonta kuin se onkin, Suomi24-palstalle kirjoittava ”kotirouva kalevasta” onkin tärkeämpi tuote-esittelijä kuin tuotetta kauppaava mainostoimisto yhteensä. Se mitä tämä nimimerkki antaa arviotaan jostain, saattaa ratkaista koko tuotteen kaatumisen tai onnistumisen. Tämä on markkinointi 3.0. Pakko tunnustaa että näin se onkin, tässä mielessä kirja on ajan hermoilla. Enemmänkin, se on kiinni mainonnassa, joka on suomessa vielä aamunkoitossaan.


Kirjassa tietenkin varoitetaan siitä että mainosnikkarit palkkaisivat työttömiä heiluun saiteilla lukuisin aliaksin, joka voikin olla paha virhe. Sillä jos kiinnijäänti tapahtuu – uskottavuus menee täysin. Näitä alkaa tosin nähdä jo suomalaisillakin saiteilla, joskin ne on vielä luonteeltaan niin kömpelöitä keskustelunavauksia, että ne arvaa tyhmempikin piilomainonnaksi. Tietenkin paras metodi on luoda oikeasti markkinoiden parhaimpia tuotteita, jolloin aina voi luottaa ruohonjuuritason tukeen.


Kirjasta siis irtosi paljon ajatuskulkua, ja se on lukemisen arvoinen jos näitä juttuja funtsaa. pakko tunnustaa että omalla tavallaan se on vaikuttanut myös tämän sivuston syntymiseen, jossa me ”kotirouvat kalevasta” kehumme tai ryttäämme jotain kirjaa – ja meillä on tietämättämme valtaa päättää mikä myydään loppuun ja mikä jää pölyttymään kustantajan varastoon. Yritämme olla uskottavuuden arvoisia, mutta vallastamme emme olisi tietoisia, ellei tätä kirjaa olisi tullut luettua.


Jukkis